First weeks! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Elly Jong - WaarBenJij.nu First weeks! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Elly Jong - WaarBenJij.nu

First weeks!

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Halloooo lieve mensjes in Nederland!

Daar is het dan toch, mijn blog vanuit het mooie en zonnige Kaapstad.
Allereerst, ik ben veilig aangekomen in Kaapstad zonder problemen. We hebben ons intussen gesettled in ons studentenhuisje in Seapoint.
Omdat we in deze twee weken al zoveel hebben meegemaakt en gezien heb ik toch maar besloten om een blog bij te houden, voor zo lang ik dit kan aanhouden.

Maandagochtend waren we al optijd op schiphol aangekomen. Meteen de koffers gedropt en vervolgens met ons pap en mam en de ouders van Lisa een kop koffie wezen drinken. Na een uurtje was het moment toch daar, het afscheid... wat ik verwachtte was een hele huilscenario, maar dat bleek gelukkig nog mee te vallen. In plaats van te huilen stonden er 4 mensen (de ouders) als papparazzi foto’s te maken. De traantjes waren gelukkig achtergebleven (ben trots op je mam).Toch hebben we een dikke laatste knuffel gegeven en toen zijn Lisa en ik naar de gate gelopen. Wauw wat een bizar gevoel zeg, in je uppie naar het verre Zuid-Afrika voor een half jaar!

Heel lang konden we niet genieten van de Taxfree winkeltjes, want al vrij snel ging het pre-boarden beginnen. Na een klein half uurtje wachten ging het boarden beginnen, en na een kleine vertraging vertrokken we dus echt! Next stop, Dubai! Onze tussenstop was dus in Dubai, en JEEEZUS wat een HUGE vliegveld is dat zeg. Na wat te hebben gegeten en wat te drinken te hebben gehaald voor in het vliegtuig zijn we maar even gaan informeren waar precies gate C23 was, omdat we het niet zo snel konden vinden.. Wat blijkt dus, we moesten een trein/metro pakken om naar die gate te komen, ja, zo groot is het dus....!
Bij het uitstappen van de trein arriveerde we op gate B, dus moesten nog een heel stuk lopen om bij gate C uit te komen. Na een wandeling van bijna een half uur waren we eindelijk op de goede gate.
Tijdens het verblijf op het vliegveld in Dubai hebben we al heeeel veel gezien. Arabieren in de traditionele kleding zonder tanden en op blote voeten, gescheiden bidruimtes voor man en vrouw, mensen die op de grond lagen te slapen, en ga zo maar door.
Na een tijdje ging het boarden eindelijk beginnen want we waren nogal moe. Na de vlucht van 9 uur waren we dan eindelijk in Kaapstad. We werden netjes opgehaald door een van de chauffeurs van magister (het bemiddelingsbureau), en werden we naar ons huisje gebracht.
Tijdens de rit al aantal indrukwekkende dingen gezien, vanaf het moderne vliegveld naar de wegen tussen de Townships, naar het hele moderne Kaapstad.

Toen we waren gearriveerd bij ons huisje al met een aantal mensen kennisgemaakt. Michael, de blanke zuid-afrikaan (heeeele leuke vent btw), Iris, Renske, Charlotte (frans meisje en werkt voor magister). Door de week heen waren er nog mensen gearriveerd.
Even snel wezen douchen en vervolgens zijn we in de buurt wat goedkoop gaan lunchen en boodschappen gedaan. Het geld omrekenen naar euro’s is wel echt wennen. De bedragen zijn hier heel groot, terwijl het dan alsnog helemaal niks kost.
’s Avonds hebben we meteen van onze eerste braai genoten, met natuurlijk de nodige alcoholische drankjes, en zijn we lekker gaan slapen.

De woensdag zijn de gelijk de stad in gegaan om het een beetje te verkennen. Meteen internet voor mijn blackberry gehaald. Blackberrys hebben hier namelijk heel goedkoop internet dus vandaar dat ik dat crapding gebruik. En gezien het typen erop zo irritant is, ontvangen jullie maar weinig of korte appjes van me.
Op het terrasje hebben we gelunched en de eerste Savanna’s genuttigd. Vanuit Longstreet zijn we doorgegaan naar Waterfront, een soort van winkelcentrum in een haven, met heel veel luxe restaurants aan het water! Daar hebben we ook nog een drankje gegaan en ten slotte waren we doorgegaan naar Sea Point (onze wijk) en hebben we daar wat gegeten in een restaurant genaamd la boheme. Was heel lekker en je betaald er geen drol voor.

Donderdags zijn we met z’n allen naar het strand gegaan en lekker liggen zonnen in het water. Het water daar was teringkoud dus voor mij als waterrat was dat wel een tegenvaller.
Na een klein beetje verbrand te zijn zijn we naar huis gegaan met z’n allen gaan eten bij de backyard. We hadden een grote platter met allemaal soorten vlees, and it was goooood.. jam jam.

Vrijdag ben ik met Nicky naar mijn stagebedrijf gegaan om alvast kennis te maken met Alex de Bruyn, mijn stagebegeleider. Was waar voor kort, omdat het puur alleen het kennismaken was. Daarna ben ik samen met nicky de stad in gegaan om uit te zoeken hoe de busregeling is en om een pas te halen, soort van ov-kaart. Eenmaal thuis heb ik niks meer gedaan en alleen maar gerelaxed. Die avond zijn we naar signall hill gegaan voor een picknick bij zonsondergang met alle Magister studenten. Was ook weer heel gezellig en heel mooi. Vanaf daar zijn we naar huis gegaan om de spullen te droppen en het was te bedoeling om vanaf daar door te gaan naar de wijk Bo-Kaap, om daar verder te borrelen met alle studenten. Vanaf daar zouden we doorgaan naar een club genaamd Bullion. Het borrelen bij Bo-Kaap hebben we overgeslagen en zijn met de taxi doorgegaan naar de stad. Na heeeeel lang zoeken met de taxi waren we dan eindelijk gearriveerd bij de club. Omdat de taxi ons de hele stad heeft moeten doorcruisen omdat we niet wisten waar het was, hebben we hem heel lief aan moeten kijken om alsnog een goedkoop prijsje te krijgenn (en een flesje wijn gegeven).
Verder was het een hele leuke avond weer en lekker wat biertjes met elkaar genuttigd.

Uuuuuuuhhhmm zaterdag was ook een zeer geslaagde dag. Er werd ons namelijk verteld dat er een soort Rugby toernooi aan de gang was. Zonder al teveel verwachting zijn we toch een kijkje gaan nemen. Bij aankomst werden we blij verrast, want het was niet zomaar een toernooitje, maar een HEEL GROOT toernooi. Een grote tent waar allemaal verschillende bandjes kwamen optreden en veel verschillende kraampjes met lekkernijen (soort festivalletje).
Dus het was een dagje mooie rugbyers spotten onder het genot van biertjes, muziek en heel veel gezelligheid!!!

Ten slotte de zondag. We zijn toen met 3 auto’s richting het zuiden gegaan. Eerst een stop in Simon’s Town. Dit dorpje staat bekend om zijn Penquins! Na 2 uurtjes de toerist te hebben uitgehangen zijn we verder naar het zuiden gegaan. Daar zijn we naar Kaap de Goede Hoop geweest. Het was heel gaaf om op 1 van de bekendste plekker van Zuid Afrika te zijn. Onderweg zijn we nog Baboons (bavianen) en struisvogels tegen gekomen. Erg gave beesten die baboons!
Vervolgens zijn we terug naar huis gegaan om daar verder te chillen onder het genot van een heerlijke pizza van om de hoek.

Vorige week maandag maandag heb ik mijn eerste stage dag gehad. Ik heb toen een uitgebreide tour gehad in het hotel en met veel mensen handjes geschud. De rest van de week heb ik met verschillende afdelingen meegelopen om het bedrijf te leren kennen. Zo heb ik woensdag bij de afdeling front office gestaan, donderdag bij de afdeling banqueting en vandaag bij de housekeeping. Daarnaast ben ik vandaag ook met een event meegegaan dat mede door het hotel werd georganiseerd. Het was een charity event voor daklozen uit een bepaalde wijk. Samen met andere collega’s is er een buffet georganiseerd waar de daklozen langs konden komen om wat te eten inclusief een blikje cola, chocoladereep en als cadeau een pet en een koffie termoskan. Het was erg indrukkendwekkend om te zien hoeveel die mensen het waardeerde en dat je ze met de kleinste dingen erg blij kunt maken. Het laat je ook realiseren dat je het zelf zo goed hebt en dat ik erg veel geluk heb dat ik deze stage zomaar kan doen. Het doet je echt iets......

Het afgelopen weekend was ook weer leuk natuurlijk, de weekenden voelen hier echt als kleine vakanties aan!
Vrijdag heb ik niks meer gedaan. We zouden eigenlijk naar de stad gaan, maar omdat we zaterdag een lange en vermoeiende dag zouden hebben, hebben we het toch maar gecancelled...
Zaterdag was het rond de 40 graden, niet uit te houden dus in de zon. Gelukkig hebben we wel een zwembad! In de namiddag zijn we naar een feestje gegaan op de 11e verdieping van een hotel. Rooftop of Dreams heette het! Met het uitzicht op de tafelberg en muziekje en drankjes erbij was het optimaal genieten!
Zondag was het weer 40 graden, dus hebben de dag in huis besteed en niks spannends gedaan! Behalve uiteten natuurlijk ;)

Deze week ben ik vooral bezig met onderzoek te doen waar nu echt de problemen liggen in het bedrijf, met betrekking tot de interne communicatie en de gasttevredenheid! Heel veel informatie krijg ik toegespeeld dus is best ingewikkeld allemaal!
Over een uurtje mag ik een vergadering tussen alle managers bijwonen waarin alle problemen van mijn project van toepassing zijn, dus is heel leuk en interessant deze bij te wonen...


Jullie horen hopelijk snel weer iets van me als ik weer zin heb gekregen om iets te schrijven!

P.s. sorry voor de vele spelfouten en kromme zinnen, heb het namelijk erg snel geschreven haha!

xxxx

  • 20 Februari 2014 - 09:10

    LUCIA:

    Wat een leuk verhaal. Je hebt het daar prima naar je zin zo te zien en het feesten gaat je goed af haha! Geniet ervan en blijf schrijven. XXX

  • 20 Februari 2014 - 15:36

    Anne-Marie:

    Wat een leuk verslag Elly! En zo te lezen zit je goed zowel in Kaapstad als op je stageplek! Ik verheug me er al op je daar te komen bezoeken! Nog maar een maandje!
    Doe de groetjes aan de andere YPO-ers en tot snel!

  • 23 Februari 2014 - 15:15

    Loes:

    Lieverd, heel erg leuk te lezen, je neemt ons helemaal mee in jouw verhaal.
    We hopen dat je dit kunt blijven doen. We love you!
    Dikke kus.

  • 09 Maart 2014 - 14:23

    Loes:

    Jammer dat je het zo druk hebt en geen tijd hebt om nog een verslag te schrijven!!!Haha
    Geniet ervan Elly.
    Weer een Dikke KUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Elly

Actief sinds 15 Feb. 2014
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 1571

Voorgaande reizen:

15 Februari 2014 - 31 December 2014

Cape town we love you

Landen bezocht: